MoveiBoisLogoOscar

THE MOVIE BOIS' ACADEMY AWARDS REVIEWS

Søndag den 27. marts (eller rettere natten til mandag) finder dette års kåringer af The Academy Awards sted (https://www.oscars.org/oscars/ceremonies/2022). Følg med her på siden og læs om hvad vi synes er de bedste film der er Oscar nominerede i år! Du kan med fordel høre vores podcast om året der gik, den kan du finde HER.

Kollektivt har Lars, Rasmus og Sigurd fået set alle de 10 film der er nomineret til Best Picture, men individuelt er der et par stykker som ikke er blevet set (markeret med 0 stjerner). Nogle af filmene er vi meget glade for og andre forstår vi ikke helt er endt som en af de 10 bedste film fra 2021. Hvis du har en anden mening vil vi meget gerne høre fra dig på oscars@moviebois.dk.

Hurtigt highlight fra Oscar 2022, set i fra en danskers perspektiv. Alle kategorier gik næsten som forventet, selvom der var et par overraskelser:

  1. CODA vandt i stedet for Power of the Dog
  2. Ingen danske film eller nominerede vandt
  3. Will Smith gik på scenen og slog Chris Rock over en joke om Jada Pinkett Smith
Hvorfor Vi Elsker Film
Hvorfor Vi Elsker Film
Episode 4 – Oscars 2022
Loading
/

Tryk på filmen for at læse The Movie Bois’ anmeldelse af den.

BELFAST →
Laura Berwick, Kenneth Branagh, Becca Kovacik and Tamar Thomas, Producers

🏆 CODA
Philippe Rousselet, Fabrice Gianfermi and Patrick Wachsberger, Producers

DON’T LOOK UP
Adam McKay and Kevin Messick, Producers

DRIVE MY CAR
Teruhisa Yamamoto, Producer

DUNE
Mary Parent, Denis Villeneuve and Cale Boyter, Producers

KING RICHARD
Tim White, Trevor White and Will Smith, Producers

LICORICE PIZZA
Sara Murphy, Adam Somner and Paul Thomas Anderson, Producers

NIGHTMARE ALLEY
Guillermo del Toro, J. Miles Dale and Bradley Cooper, Producers

THE POWER OF THE DOG
Jane Campion, Tanya Seghatchian, Emile Sherman, Iain Canning and Roger Frappier, Producers

WEST SIDE STORY
Steven Spielberg and Kristie Macosko Krieger, Producers

BELFAST

Lars

***/+

Branaghs film er utrolig personlig og en hæder til hans hjemby. Karaktererne virker ægte og alle præstationerne er helt i top, især fra Caitriona Balfe (Ma). Filmen fungerer nærmest som et teaterstykke, med kvikke replikker og en ramme, der virker som én stor kulisse. Det er ikke nødvendigvis noget der behøver at holde filmen tilbage, men af og til kan det distrahere fra den mere ægte side af historien.

RASMUS

+++++

sigurd

+++++

DON'T LOOK UP

Lars

****+

Don’t Look Up er et frustrationsskrig fra instruktør Adam McKay, der spreder sig til seerne. Derfor kan den også føles en smule frustrerende at se, men dette passer perfekt til temaet om den manglende forståelse for global opvarmning. Alle jokes rammer ikke altid plet, og filmen er ikke nødvendigvis den sjoveste, men absurditeten i situationerne, og karakterenes reaktioner til disse, skaber en virkelig underholdende film. Historien er genial og må siges at være yderst relevant, hvilket gør filmen sjov og deprimerende på samme tid. McKay’s film er ikke bare en let komedie, men er derimod en mere hårdt slående film, der kan vise sig at være utrolig vigtig.

RASMUS

****+

Don’t Look Up leverer med sin mørke humor og social kritisisme en skildring af hvad der sker hvis verden ligepludselig stod overfor sin dommedag. Nogle stereotyper virker en smule overdrevet, men filmen fangede mig fra start til slut, med en fantastisk præstation fra hele castet!

sigurd

****+

Adam McKay viser os hvordan man laver en film der grundlæggende er underholdene og sjov mens den til tider får en til at krumme tær.

Don’t Look Up iscenesætter verdens frustration over manglende og forkert aktion ved nye informationer. Jeg så den som en tydelig metafor for den igangværende klimakrise der truer planetens og artens overlevelse, mens politikere og forretningsmænd yderligere udtømmer planetens ressourcer i et desperat forsøg på at tjene flere penge og fremme ødelæggelsen af planeten.

Værd at se.

CODA

Lars

****+

En helt klassisk “coming of age” historie, der er utrolig velfortalt. CODA chokerer ikke med nytænktning og kan også blive en lille smule cheesy til tider, men når filmen er lavet så godt, fungerer det sgu alligevel. Det er en følelsesladt feel-good fortælling, der giver et godt indblik i livet hos en døv familie. Med flot skuespil, et godt manuskript og en klar vision fra instruktør Sian Heder ender man alt i alt bare en rigtig god film.

RASMUS

+++++

sigurd

+++++

DRIVE MY CAR

Lars

***/+

Drive My Car er bestemt en interessant film, der på en yderst kompleks måde får udforsket sorgen ved at miste en elsket. Filmens spilletid på omkring 3 timer er egentlig helt fortjent, da filmen har meget at sige, men som seere kan da være drænende at se, da man ikke altid får den belønning der nogen gange kan være behov for. Filmen er flot og elegant, men samtidig utrolig rå. Det er en film man skal være i humør til, men hvis man er det, giver den virkelig noget at tænke over.

RASMUS

+++++

sigurd

+++++

DUNE

Lars

****+

Villeneuve’s Sci-Fi epic er et mesterværk i verdensopbygning, og med karakterer man har lyst til at heppe på, er det svært ikke at blive revet med. Filmen er også en teknisk præstation, med fantastisk produktions design, flot lyd og smukke billeder. Selvom vi kun ser første del af historien, mangler jeg nu stadig et klimaks til at runde filmen af og få den til at stå alene. Så det kan være en smule svært at bedømme filmen, da den meget kommer til at afhænge af næste del. Dog må jeg sige, at jeg bare glæder mig til mere.

RASMUS

****+

Som forventet af Denis villenueve er Dune en smuk og skarp film at se. Soundtracket og skuespiller er med til at trække én ind i karaktererne, og man føler sig underholdt under hele filmen. At dette er part one er desværre lidt for tydeligt, hvilket gør at filmen ikke fungerer som standalone for mig, men kommer til at afhænge på anden del for om den kommer sikkert i hus.

sigurd

****/

Jeg elsker worldbuilding! 4½ stjerner er ikke givet ud for ingenting. Dune formår, trods sine lange spilletid, at efterlade en med en mangel på endnu mere! Universet som filmen foregår i bliver bygget op forsigtigt og med rigeligt detaljer. For mig bliver der trukket ½ stjerne fra pga. en association jeg får når jeg ser Timothée Chalamet og Zendaya stå ved siden af hinanden. Jeg får desværre en eller anden idé om noget teenage romantisk science fiction som jeg ikke er for vild med. Med det sagt, glæder jeg mig meget til næste del.

KING RICHARD

Lars

***/+

En ligetil biopic om Williams familien, der efterlader seeren med en opløftende og varm følelse. Historien er inspirerende og følelsesladt, og det er svært ikke at juble med når familien oplever medgang. Will Smith er virkelig god og det er en fantastisk historie, men hverken Smith eller historien er på et niveau, hvor filmen bliver eskaleret til øverste hylde. Filmen tager ikke de store chancer, og ender derfor som en god film, men ikke en fantastisk film.

RASMUS

+++++

sigurd

****+

King Richard er en biografisk film om Richard, Serena og Venus Williams der kæmper om at komme ud af ghettoen i Compton og blive de tennisstjerne der ved de kan blive. Will Smith spiller rollen som Richard Williams a.k.a. King Richard godt og han formår at vise nogle af de frustrationer der kommer med at være sort i den hvide mands verden. Filmen er en god sport biografi og jeg vil anbefale at se den hvis man kan lide den slags film.

LICORICE PIZZA

Lars

***/+

Licorice Pizza er som sådan en film uden en gennemgående handling. Vi følger Alana og Gary gennem mange forskellige udfordringer og historier, mens de langsomt finder ud af hvor de vil hen i livet. De små historier generelt er gode, især med en kort optræden fra Bradley Cooper, men man kan godt undre sig lidt over hvad meningen er med filmen. Men selvom historien kan være lidt uklar, føles den utrolig ægte og man er godt underholdt hele vejen igennem.

RASMUS

****+

I Licorice pizza møder vi Gary og Alana, 2 unge mennesker i Los Angeles og hvordan deres forhold og de selv udvikler sig. De 2 hovedskuespillere leverer en fantastisk debutant optræden, og udover dette kommer der også en masse fantastiske gæste skuespillere igennem filmen.

Paul Thomas Anderson har leveret en rigtig god film, der formår at underholde i de 2 timer den varer, men efterlader ikke meget til eftertanke, hvilket skyldes en manglende gennemgående handling i filmen.

sigurd

***/+

Paul Thomas Andersen leverer en ungdomsfilm om Alana, den let forvirrede og frustrerede 25 årige kvinde der prøver at finde sig selv og Gary, den 15 årige skuespiller og serie-entreprenør der fra første øjenkast bliver forelsket i hende.

Filmen har ikke et klart mål og fungerer mere end noget andet som en hyldest og filmisk erindring om barndom og ungdom. Fin film, men skal ses med fokus, ellers tror jeg man mister tråden og interessen undervejs.

THE POWER OF THE DOG

Lars

****/

The Power of the Dog er en film man skal tænke over for virkelig at nyde. Selvom filmen er utrolig flot filmet og alle præstationer er fremragende, kan den godt til tider være svær at se. Men efter man begynder at forstå karakterene bedre og får et indblik i meningen med filmen, og de temaer der bliver udforsket, giver filmen virkelig tilbage. Det er en dybt tragisk film om toksisk maskulinitet, menneskelig usikkerhed og presset om tilpasning til samfundets forventninger. Både Benedict Cumberbatch, Kodi Smith-McPhee og instruktør Jane Campion gør et fantastisk stykke arbejde i langsomt at give denne realisation og efterlader publikum med en tankevækkende film.

RASMUS

****+

En fantastisk flot film med suværene skuespils præstationer fra Benedict Cumberbatch, Kodi Smith McPhee og Kirsten dunst. Filmen er ikke den hurtigste, men hvis man har tålmodighed bliver man belønnet i “The Power of the Dog”. 

Filmen kan føles utilpas til tider, men jeg følte mig hævet ind i tonen fra starten. 

sigurd

+++++

NIGHTMARE ALLEY

Lars

***++

Nightmare Alley er virkelig flot at se på, og Del Toro’s filmverdener er sjældent kedelige, men i dette tilfælde bliver der brugt for lang tid på at sætte den op, og filmen kommer derfor meget sent i gang med dens historie. Derudover kan det også være svært at få sympati for Bradley Coopers karakter, selvom han spiller ham fantastisk, da historien ikke rigtig giver ham nogle forløsende kvaliteter. Det er nu alt i alt en interessant historie, og selvom der er lidt bump til sidst, er det en fin fortælling om en svindlers vej til toppen.

RASMUS

+++++

sigurd

***/+

Guillermo del Toro har lavet en rigtig flot og grundlæggende underholdene film. Som sædvanlig rammer han den dystre stemning og gennemgående flotte cinematografi perfekt. På den anden side af rosen synes jeg at der rammes ved siden af i nogen af historiens drejninger, som gør filmen lidt mindre sympatisk – ærgeligt for ellers en god og flot film. Alle skuespillerne rammer deres roller og gør et godt stykke arbejde.

WEST SIDE STORY

Lars

**/++

Lad os starte med det positive. Alt det tekniske sidder i skabet, skuespillet er godt, det er nogle flotte musikalske numre og Spielberg har i den grad stadig styr på kamerabevægelserne og opsætningen af billederne. Hvor West Side Story falder sammen er ved karakter beslutninger og en generel mangel på motivation for konflikten og romancen gennem filmen. Når dette ikke bliver sat ordentligt op, bliver det svært at engagere sig i karakternes problemer, forhold og behov, og filmen kommer hurtigt til at trække ud med en spilletid på 156 minutter. Selvom det er en klassisk historie, hænger den simpelthen ikke sammen i filmen og man ender med at sidde tilbage med en følelse af frustration over at sådan en flot film ikke fungerer.

RASMUS

+++++

sigurd

+++++